Чи готова громада до повернення ветерана: які інструменти реінтеграції та хто цим займатиметься?

Чи готове суспільство зустрічати ветеранів та ветеранок?

Життя  України та українців після Перемоги, яким воно буде?

З якими проблемами Захисники повернуться до своїх родин та громад? Як держава реалізуватиме ці проблеми?

Коляда Оксана Василівна — українська військослужбовиця, Міністр у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій і внутрішньо переміщених осіб України, полковник запасу має наступну думку:

На початку хочу чітко зафіксувати декілька ключових моментів. Перше і головне – ветеранські політики це НЕ ПРО соціальний захист, а ПРО національну безпеку. Зафіксуйте цю тезу, і далі буде легше.

Друге, процес реабілітації та реінтеграції має внутрішню логіку та  послідовність дій. Спочатку наш клієнт має бути “стабілізований” медично та психологічно, а потім він проходить ефективну соціалізацію. 

Третє, клієнтська база ветеранських політик виросте в рази. Завтра більше 1,5 млн Захисників та Захисниць повернуться додому. До своїх родин – дружин, чоловіків, батьків, дітей та онуків, які також є цільовою аудиторією ветеранських політик. До своїх громад. На свої робочі місця. Вони звернуться до своїх сімейних лікарів за допомогою. Стануть на облік в центрах надання адміністративних послуг. Почнуть взаємодіяти з соціальними працівниками, правоохоронцями, місцевою владою. Вийдуть на роботу в свої колективи – в цехах та офісних центрах.

Якщо не готуватися до цього, то нас гарантовано чекатимуть  апокаліптичні наслідки.

            Для себе ми визначили, що  головним КРІ ефективних ветеранських політик є щасливий ветеран, який відновив функціональність, задоволений своїм родинним життям та місцем у суспільстві. 

Ідеальної моделі немає, тому з 08 по 13 травня, команда з представників соціальної сфери Хмельницької міської територіальної громади працювала в режимі  нон стоп на тренінгах, які проводили  для майбутніх ветеранських кейс-менеджерів. 

З великим розумінням, бажанням і мотивацією команда опрацювала матеріал на теми:

загальні питання про потреби і проблеми ветерана

можливості для ветеранів на рівні громад

вшанування пам’яті

цілий блок психологічних особливостей комунікації та скринінгу проблем та потреб ветерана

освітні можливості

блок по медичному забезпеченню та реабілітації

соціальні послуги для ветеранів та ветеранок

робота з родинами

ведення випадку| кейс менеджменту

ветеранське підприємництво тощо.

То хто такий ветеранський кейс-менеджер і чим він допомагатиме ветеранам?

Перше, єдину послугу, яку має надавати такий фахівець є інформаційна чи консультаційна. Мова не йде про соціальні послуги, освітні чи послуги психолога. Чому? Тому що наш ветеран, портрет якого суттєво помолодшав, має пройти самостійно всі щаблі соціалізації. Ветеранський кейс-менеджер має надати повну інформації про доступні послуги та стимулювати свого клієнта отримати їх. Але в рамках чітко визначених процедур та алгоритмів, не перетворюючись на няньку чи, не дай Бог, роблячи за ветерана його роботу.

Друге, алгоритм роботи ветеранського кейс-менеджера. Перший етап роботи – родина ветеранів. На момент повернення Захисника в громаду, наш ветеранський кейс-менеджер має знати про нього всю необхідну інформацію. Саме з родини починається процес “ведення випадку”.

Згодом кейс-менеджер зустрічає ветерана та проводить з ним ознайомчий діалог. Цей діалог є одночасно первинним скрінінгом (навичками якого має володіти ВКМ) та ознайомленням з усіма доступними опціями для ветерана. І на цій стадії продовжує формуватися персональний кейс клієнта.

Наш фахівець по роботі з ветеранами має володіти всією повнотою інформації щодо можливостей медичної та психологічної реабілітації для того, щоб запропонувати їх ветерану. Якщо він фіксує для себе складнощі мотивації, підключає додаткові інструменти впливу – побратимів, родину, психологів тощо. І це – третя стадія ведення випадку.

Відповідно до сформованого плану взаємодії, “ветеранський кейс-менеджер” допомагає (консультативно) своєму клієнту пройти всі стадії “паперової роботи” та відслідковує подальші кроки свого клієнта в суспільстві, кожного разу пропонуючи нові додаткові інструменти – освітні можливості, участь в громадському житті, повернення на робоче місце, відкриття власної справи тощо. Все це також фіксується у профайлі ветерана. Деякі цикли звісно будуть повторюватися – робота з родиною, реабілітація, навчання, пошук роботи та спілкування з кар’єрними консультантами. Всі ці навички мають бути у нашого фахівця по роботі з ветеранами, з використанням інструменту кейс-менеджменту.

Третє, чому важливий інструмент кейс-менеджменту? Ведення випадку – це специфічна процедура взаємодії з клієнтом, яка передбачає певний алгоритм активності, зрозумілий для фахівців, які пройшли відповідне навчання та мають відповідні навички. Це не унікальний інструмент саме для нашого клієнта – ветерана. Кейс-менеджмент сьогодні визнана як одна з найефективніших моделей забезпечення потреб (насамперед соціальних) окремих категорій громадян.

9 червня 2023 року у Хмельницькому відбудеться Всеукраїнський діалог: громада-ветеранам, який збере владу, як державного, так і місцевого рівня, ветеранів та ветеранок, фахових експертів. Під час діалогу будуть обговорюватися теми:

підтримка Захисників та Захисниць після повернення з фронту: як готується суспільство?

як держава реалізує ветеранські політики на національному та місцевому рівнях?

реабілітація: фізична і психологічна, особливості, проблеми, здобутки.

працевлаштування ветеранів та ветеранок, відкриття власної справи, підтримка ветеранського бізнесу, готовність працедавців до повернення працівників з фронту, програми вшанування пам’яті.

Реєстрація на подію вже почалася і триватиме до 31 травня (включно)

https://docs.google.com/…/1FAIpQLSdA2scw5yDrK…/viewform

Не зволікайте із реєстрацією, адже кількість місць на офлайн участь обмежена.

Усі, кому не вдасться потрапити фізично – долучайтеся онлайн (посилання на трансляцію буде згодом).

Поділитись